Connect with us

Online

Hvad er GDPR?

eu flag

Mange ved ikke, hvad EU-regulativet General Data Protection Regulation (GDPR) er. Vi vil tage et kig på, hvad GDPR er, og hvordan det vil påvirke dig.

De færreste ved, hvad GDPR er. Det trådte i kraft 25. maj 2018 og blev lavet to år tidligere i Bruxelles. Det er lavet med det formål at forsvare ens data, når man surfer på nettet. Vi vil her komme yderligere ind på, hvad GDPR er.

Regler for, hvad man kan med sin data

General Data Protection Regulation (GDPR) er EU, som har reguleret på, hvad man kan med sin data på nettet. Der er mange virksomheder, der bruger ens data på nettet til at markedsføre efter, men EU har lavet reglementer, der gør, at de ikke kan blive misbrugt. Der er i forvejen strenge regler på området, som alle er blevet indført af EU.
GDPR giver dig som bruger af internettet mere magt og kontrol over, hvad de store virksomheder må med din data. GDPR sikrer, at du selv kan regulere, hvordan din data bliver brugt. GDPR tvinger virksomheder til at komme med en forklaring på alt det, de gør med ens data.

Påvirker også uden for EU

Selvom GDPR er noget, der bliver holdt inden for EU, påvirker det også markeder uden for Europa. Det værende i Nordamerika, Sydamerika, Afrika, Asien eller Oceanien. Det skyldes, at GDPR gør, at blandt andet universiteter og firmaer uden for Europa skal gentænke, hvordan de vil brande sig i Europa som følge af GDPR-reglerne. Det er nemlig ikke sikkert, at de metoder, de brugte til at markedsføre, før GDPR kom ind i billedet, er lovlige i dag. Derfor skal mange store virksomheder genoverveje deres måde at køre deres markedsføringssetup i Danmark og resten af EU. Virksomheder, der blandt andet er blevet påvirket af GDPR, er Google og YouTube. De har skullet sørge for, at brugerne er beskyttede af EU-regulativerne.
Youtube var ude at kommentere for et år siden, at man altid gjorde sit bedste for at følge regionale internetregler. Dette gælder selvfølgelig også inden for EU.

Uden for EU er der mange virksomheder, som bruger EU-borgeres data.

Hvorfor indførte man GPDR?

Det gjorde man, fordi de gamle regler var skrevet, før smartphonen var en del af internetmarkedet. Smartphonen indsamler nemlig en masse data, der er stærkt fortrolige for virksomheder som Google, Facebook, Twitter, Instagram og YouTube. GDPR går ind og regulerer, hvad de store virksomheder må bruge ens data til – det kan være bankdetaljer, billeder, opslag på sociale medier og e-mailadresse.

GDPR skal i udgangspunktet være mere transparent og give den enkelte person mulighed for at finde ud af, hvad ens data bruges til, og hvordan de vil bruge det.

Hvad betragtes som personlige data under GDPR?

Enhver form for data, der kan identificere, hvem du er, falder ind under GDPR. Det kan være navn, telefonnummer, IP- eller lokationsdata, brugernavne med mere. Der er også information om ens seksuelle præferencer, politiske holdninger og helbredsdata.

Hvordan vil GDPR påvirke den enkelte?

En af måderne, hvorpå det sker, er ved, at man skal godkende, at virksomheder bruger ens data. Du har formentlig oplevet det før, at du lige skal markere, at det er okay, at en hjemmeside indsamler din data. Virksomheder skal bruge simpelt sprog til at informere om, hvad man indsamler ens data til.

Hvordan straffes virksomheder, der ikke bruger GDPR?

Man kan få en bøde på helt op til 20 millioner euro eller 4 % af ens omsætning på årlig basis. Det bliver det beløb, der er størst, man skal betale. Så hvis man er en mellemstor virksomhed, skal man af med 150 millioner kroner for ikke at overholde GDPR.

Fortsæt med at læse

Online

Sådan finder du lejlighed på nettet

Lejligheder på nettet

Det kan være en ganske stor udfordring at finde den helt rigtige bolig – særligt hvis du leder i én af Danmarks store byer, herunder Aarhus og København. Der er virkeligt mange om buddet, og konkurrencen er massiv – og der er stor mangel på boliger til familier og enkeltpersoner, medmindre du har virkeligt mange penge at spendere.

Men der er håb forude. Du får her en guide til, hvordan du nemmest kan finde en lejlighed på nettet, hvad end du er ude efter en andelsbolig i København, en lejebolig i Aarhus eller en ejerlejlighed i Odense.

Opret dig på forskellige boligsider

Jagten på den perfekte bolig kan være en lidt stressende affære, og det skyldes særligt, at du konstant skal være på dupperne. For hvis drømmeboligen pludselig dukker op, skal du være hurtigt ude. Der sidder nemlig et utal af mennesker klar på spring – præcis ligesom dig.

Og du kommer ikke uden om at lave nogle profiler på diverse boligsider. Det gælder, uanset om du er på jagt efter en lejebolig, ejerlejlighed eller andelsbolig i København. Hvis du leder efter en lejebolig, findes der mange portaler, hvor du kan oprette profiler, som giver dig besked, så snart der er noget, der matcher dit ønske. Og det samme er tilfældet for andelsboliger og ejerlejligheder. Her kan du blandt andet skrive dig op hos forskellige mæglere og få besked, når der er noget, der matcher.

Og husk: Du skal være hurtig. Lejlighederne går som varmt brød i øjeblikket, og du har sjældent tid til at overveje ret meget. Det gælder i særdeleshed, hvis du er på udkig efter en andelsbolig i København, der typisk bliver revet væk på få timer. Af samme grund kan det også være en fordel at skrive dig op på forskellige andelsboligforeningers venteliste.

Brug dit netværk

Den allerbedste måde at få fat i drømmeboligen på er ved at bruge dit netværk. Det kan nemlig sagtens være, at din familie eller venner kender nogen, der kender nogen, som skal til at flytte, og hvor du derved kan få en ”forlomme”, inden boligen overhovedet kommer på markedet. Det er faktisk oftest det, der sker med en andelsbolig i København. Rigtigt mange af disse bliver end ikke slået op, før de er solgt igen.

Hvis du har spurgt i dit nære netværk uden resultat, er det på tide at række lidt bredere ud. Lav et opslag på de sociale medier, hvor du lader dit netværk vide, at du er på jagt efter en lejlighed, og at dit netværk meget gerne må dele dit opslag. På den måde når du bredt ud og kan med stor sandsynlighed komme i kontakt med venners venner, der måske står over for at skulle flytte.

Søg alternative steder

Endelig kan det være en fordel at lede steder, du måske ikke lige synes er oplagte for en boligjagt. Det gælder for eksempel Den Blå Avis, hvor den ene andelsbolig i København efter den anden bliver slået op. Det kan også være på diverse andre salgsportaler eller ganske enkelt ved at skrive et par sedler og hænge op i dit supermarked.

Fortsæt med at læse

Online

Sådan kommer du i gang med en billig hjemmeside

Person finder billeder på sin computer

Vil du gerne have en lækker hjemmeside? Men vil du ikke betale alt for meget for den? Der findes heldigvis løsninger, der kan være med til at hjælpe dig. Med et billigt webhotel kan man få mere plads, bedre service og en generelt bedre hjemmeside. Det er noget som kan være fordelagtigt i mange forskellige henseender. Hvis man er virksomhedsejer, så kan der være mange gode grunde, til at have brug for en flot og billig hjemmeside. Man kan altså både overveje at bruge et webhotel til privatforbrug og til virksomhedens behov.

Lav en skarp hjemmeside

Hvis man har en virksomhed, så ved man også godt, at kommunikation er utrolig vigtigt. Det er afgørende, at man er knivskarp i kommunikationen, så mulige kunder ved, hvad virksomheden står for. Det kan i den forbindelse være en rigtig god idé, hvis virksomheden også har en hjemmeside, der fremstår professionelt. Der findes virksomheder og hjemmesider på internettet, som kan hjælpe med at opsætte en hjemmeside. Det kan måske være meget fornuftigt, hvis man får hjælp til at få lavet ens hjemmeside. Ved at hyre professionelle folk til den opgave, så kan man være sikker på, at der bliver udført et godt stykke arbejde. På den måde sørger man nemlig også for, at ens hjemmeside kommer til at stå knivskarpt. Det er selvfølgelig det resultat, som man ønsker at se i sidste ende.

Markedets bedste pris

Det behøver ikke at koste alverden at få en hjemmeside op at køre. Det kan faktisk gøres rigtig billigt. Det afhænger selvfølgelig af, om man vælger at lave det hele selv, eller om man foretrækker at få professionel hjælp. Hvis man vil have hjælp af dygtige folk, som har forstand på IT, så vil det selvfølgelig blive lidt dyrere. Men selvom det skulle være tilfældet, så kan det stadig laves til fornuftige priser. Man kan forhøre sig lidt og på anden vis undersøge markedet, så man er sikker på, at man får det til en fornuftig pris. Man kan eksempelvis forhøre sig hos andre virksomheder. De har måske fået lavet deres hjemmesider af en bestemt virksomhed, som de kan anbefale. Hvis ikke det er nok, så kan man læse mere om det på internettet.

De mange pligter

Der er en del pligter i hverdagen. Det er nok noget, som man ikke rigtig kan undgå. Hvis man er virksomhedsejer, så følger der bare endnu flere pligter med. Det skyldes ikke mindst, at når man styrer en virksomhed, så er der rigtig mange ting, som man skal tage sig af. Det kan godt være en smule stressende. Det kan derfor være godt, hvis man kan fordele arbejdsopgaverne, så det ikke bare er den øverste chef, der skal sidde alene med beslutningsprocessen. Det kan således være rigtig godt, hvis man involverer de ansatte, som beskæftiger sig med stoffet hver dag. Det kan være en måde, hvorpå man kan opnå bedre resultater.

Fortsæt med at læse

Online

Advertorials er lig med effektiv markedsføring

Advertorials

Hvad enten du er en virksomhed eller organisation, så hænger din konkurrenceevne og chance for succes tæt sammen med evnen til at markedsføre det overordnede brand, specifikke produkt eller andet. I langt de fleste brancher er det ganske enkelt blevet nødvendigt med en proaktiv tilgang til sin markedsføring, hvis man skal gøre sig forhåbninger om succes. Proaktiv markedsføring kan finde sted på mange måder, men særligt advertorials springer i øjnene som en effektiv metode til at skabe fokus og omtale. Denne artikel kigger nærmere på hvad advertorials er samt hvilket potentiale det indeholder.

Hvad er advertorials?

Mange tror, at advertorials er et nyere fænomen, men faktisk er det et koncept, der har eksisteret siden starten af 1900-tallet i USA. Det dækker over købt kommerciel kommunikation. Det er dog et fænomen, som er taget meget til i takt med den stigende kommercialisering og industrialisering. Dertil kommer internettet og fjernsynets udbredelse også som afgørende faktorer for, at advertorials for alvor har vundet ind. Oftest findes advertorials online på hjemmesider, i TV, i aviser eller andet. Advertorials handler mest af alt om at skabe sig en bedre position på markedet, hvilket i sidste ende kan være salgsfremmende eller øge oplysningen omkring et emne.

Advertorials rummer stort potentiale

Det hersker ingen tvivl om at brugen af advertorials i sin markedsføring rummer et stort potentiale. “Advertorials – eller betalt redaktionelt indhold – har vist sig at være et effektivt online marketing instrument. Advertorials er 500 gange mere effektivt end traditionelle bannerreklamer og så har advertorials ingen udløbsdato”, Nicolas Fredriksen, Mobilselskabet.dk. Der er altså flere essentielle fordele ved advertorials, ifølge Nicolas Fredriksen, som også er noget især seo specialister benytter sig af. Andre eksperter på området er ligeledes lovprisende overfor advertorials, der anses som én af de mest effektive indenfor markedsføring.

Strategisk brug af advertorials

Advertorials rummer et stort potentiale, men dermed ikke sagt, at det er nemt at nå ud til relevante kunder og borgere. Advertorials handler som nævnt om at skabe sig en bedre position på markedet ved at skabe synlighed for det enkelte produkt, for virksomheden, organisation eller andet.  Det handler om at skabe en stor rækkevidde og samtidig nå ud til flest mulige relevante mennesker. Derfor kræver det også en målrettet strategi, hvis man skal lykkes med advertorials og markedsføringen. Det er bestemt ikke noget man kommer sovende til. Heldigvis er der professionelle, der kan hjælpe, hvis det ikke er et område, hvor man internt er stærkt kørende.

Synligheden er altafgørende

Det kan ikke overvurderes, hvor afgørende det er, at man som virksomhed eller organisation er i stand til at skabe synlighed omkring sit brand eller produkt. Eller at ens organisation er i stand til at skabe fokus på den sag man kæmper for. En proaktiv adfærd i sin markedsføringsstrategi er alfa omega på et frit marked, der byder alle aktører op til dans. Synlighed kan skabes på mange måder, men advertorials er altså en af de metoder, der virkelig rykker, hvis den tempereres rigtigt. Samtidig er det en relativ billig form for markedsføring.

Fortsæt med at læse

Trending

Copyright © 2019 OSL.dk

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk